Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Biologické invaze a výuky na základních školách
Biologické invaze a výuky na základních školách
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jiří Patoka |
---|---|
Šetření: | 28. 02. 2024 - 28. 03. 2024 |
Počet respondentů: | 4 |
Počet otázek (max/průměr): | 9 / 9 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | nelze zjistit |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.01:48 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení vyučující na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií,
člověkem zapříčiněné biologické invaze se staly celosvětovým problémem, který významně ovlivňuje celé ekosystémy i hospodářství. Zmírnění dopadů nepůvodních druhů je složitá problematika a vymýcení či vyhubení druhů již uchycených, které se nekontrolovaně šíří, je obvykle nemožné. Za nejúčinnější možnost se proto obecně považuje prevence dalšího zavlékání rizikových druhů. S prevencí je úzce spjata i informovanost veřejnosti. Za tímto účelem může být velmi užitečné vzdělávání, přičemž klíčovou cílovou skupinou jsou zejména žáci základních škol. Ti totiž, až vyrostou, budou dělat správná rozhodnutí s ohledem na zabránění zavlékání a šíření invazních druhů.
Proto vás žádáme o spolupráci na mezinárodní studii, jejímž cílem je objasnit vztah mezi výší ekonomických škod způsobených nepůvodními druhy v různých zemích a vzděláváním, konkrétně počtem hodin zaměřených na biologické invaze na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií. Níže uvedený dotazník je plně anonymní a zásady ochrany osobních údajů jsou dodrženy. Mějte na paměti, že dotazník vyžaduje odpovědi popisující skutečné zázemí respondenta v příslušné zemi, nikoliv pouze jeho osobní pohled. Výsledky této studie budou publikovány v mezinárodním vědeckém časopise, který zhodnotí význam cíleného vzdělávání. Velmi vám děkujeme za váš čas a úsilí. Vaší pomoci si vážíme.
S pozdravem
doc. Ing. Jiří Patoka, Ph.D., DiS.
vedoucí projektu
Česká zemědělská univerzita v Praze
kontaktní email pro případné dotazy:
Odpovědi respondentů
1. V jaké zemi působíte jako pedagog?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Česká republika | 4 | 100 % | 100 % |
2. Jaký ročník nebo ročníky v současné době vyučujete?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
8 | 1 | 25 % | 25 % |
1,2.3 | 1 | 25 % | 25 % |
2. a 5. | 1 | 25 % | 25 % |
1-4 | 1 | 25 % | 25 % |
3. Můžete (přibližně) odhadnout celkový objem ekonomických ztrát způsobených invazními druhy ve vaší zemi? Uveďte měnu (Kč nebo Euro):
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
250000 | 1 | 25 % | 25 % |
50 Kč | 1 | 25 % | 25 % |
Netuším | 1 | 25 % | 25 % |
stovky milionu czk | 1 | 25 % | 25 % |
4. Jsou biologické invaze ve vaší zemi zařazeny jako jedno z povinných témat do vzdělávacího plánu (tj. učebních osnov, sylabu apod.)? Pokud ano, specifikujte předmět(y) a počet vyučovacích hodin za ročník:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 2 | 50 % | 50 % |
nemáme | 1 | 25 % | 25 % |
ano, ale jen jako | 1 | 25 % | 25 % |
5. Víte o nějakých rozdílech ve vzdělávacích plánech týkajících se biologických invazí mezi jednotlivými typy škol (státní, soukromé, církevní)? Upřesněte, prosím:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
NE | 2 | 50 % | 50 % |
státní | 1 | 25 % | 25 % |
Nevím | 1 | 25 % | 25 % |
6. Jaké podpůrné materiály využíváte pro výuku o biologických invazích?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nic | 2 | 50 % | 50 % |
učebnice | 1 | 25 % | 25 % |
videa a filmy | 1 | 25 % | 25 % |
7. Jsou učitelé ve vaší zemi dostatečně vzděláni v oblasti biologických invazí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 2 | 50 % | 50 % |
ano, částečně | 1 | 25 % | 25 % |
ano, zcela | 1 | 25 % | 25 % |
8. Můžete uvést, zda existují rozdíly ve vzdělání učitelů v oblasti biologických invazí mezi městskými a venkovskými oblastmi ve vaší zemi?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Učitelé ve venkovských regionech jsou v oblasti biologických invazí více vzdělaní a vyškolení. | 2 | 50 % | 50 % |
Mezi venkovskými a městskými oblastmi nejsou významné rozdíly ve vzdělanosti a vyškolení učitelů v oblasti biologických invazí. | 2 | 50 % | 50 % |
9. Jsou ve vaší zemi centra environmentálního vzdělávání (tzv. ekocentra)? Pokud ano, odhadněte jejich celkový počet:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
15 | 1 | 25 % | 25 % |
1 | 1 | 25 % | 25 % |
35 | 1 | 25 % | 25 % |
nevim o nich | 1 | 25 % | 25 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.